26 Ekim 2009 Pazartesi

BİR YABANCILAŞTIRMA HİKAYESİ

BİR YABANCILAŞTIRMA HİKAYESİ

TÜRKİYE'DE GAYRIMÜSLİM CEMAATLERİN VAKIF VE TAŞINMAZ MÜLKİYET SORUNU

DİLEK KURBAN KEZBAN HATEMİ

TESEV TÜRKİYE EKONOMİK VE SOSYAL ETÜDLER VAKFI

DEMOKRATİKLEŞME PROGRAMI


''Osmanlı döneminde nüfusun önemli bölümünü oluşturan Gayrimüslimler, özellikle 1915 Olayları ile 1923 Nüfus Mübadelesi sonucunda büyük bir nüfus kaybına uğramıştı.Birinci Dünya Savaşı'ndan galip çıkan Batılı devletler, kurulmakta olan cumhuriyet yönetimine, geride kalan az sayıda gayrimüslim nüfusu korumaya alması için baskı yapmış, Ankara Hükümeti'ni Müslüman olmayan vatandaşlarına yasal ayrıcalık tanımak zorunda bırakmıştır.

Netice olarak, Lozan'dan sadece üç ay sonra kurulan cumhuriyet yönetimi, sınırları içerisinde kalan gayrimüslim nüfusa oldukça gönülsüz olarak da olsa azınlık statüsü vermiş, antlaşmada tanınan hakları koruyacağına dair bağlayıcı yasal taahhütler altına girmiştir.

Yaşadıkları ağır nüfus kaybı sonucunda ekonomik güçlerini de büyük ölçüde yitiren gayrimüslimler açısından, Lozan'da edindikleri azınlık hakları,bu topraklarda yaşamaya ve kültürlerini,dinlerini ve dillerini yaşatmaya devam edebilmelerini sağlayacak bir can simidi olarak büyük önem taşımıştır. Ancak Lozan'dan çok kısa bir süre sonra ,devletin vermek zorunda bırakıldığı hakları uygulama niyetinin aslında olmadığı ortaya çıkmaya başlamıştır. 1926 tarihli Medeni Kanun'dan sonraki tasarruflar ve bir dizi yasa ve uygulamayla Lozan'da verilen haklar çeşitli istisnalara, sınırlamalara tabi tutularak budanmış,çoğu zaman uygulamada yararlanılamaz hale getirilmiştir.Bu durum,Yunanistan ile Türkiye arasında Kıbrıs krizinin yaşandığı 1960'lardan itibaren artık bir devlet politikası haline gelmiş,Lozan’ın ihlali değil antlaşmaya riayet bir istisna olmuştur.''


Ne yazık ki okuduğunuz alıntı bir gerçek...

Ben Gencay TUNÇ Ermeni asıllı T.C cumhuru, vatandaşı....

1)Ankara Hükümeti'nin Müslüman olmayan vatandaşlarına yasal ayrıcalık tanımak zorunda bırakılmış olmasını,
2)Lozan'dan sadece üç ay sonra kurulan cumhuriyet yönetiminin ,sınırları içerisinde kalan Gayrimüslim nüfusa oldukça gönülsüz olarak da olsa azınlık statüsü vermesini,antlaşmada tanınan hakları koruyacağına dair bağlayıcı yasal taahhütler altına girmiş olmasını,
3)Lozan Antlaşmasını ,bu topraklarda yaşayabilmek ve kültürümü,dinimi ve dilimi yaşatmaya devam edebilmek için bir can simidi olarak görmek ve ve bu nedenle Lozan'a sığınmayı;

Öncelikle bir T.C. vatandaşı ve insanlık onuru adına reddediyorum...Reddediyorum zira ben hiçbir hususta ve konuda ''zorunda bırakılmış olmayı'',''gönülsüz olarak da olsa azınlık statüsü kapsamına'' alınmış olmayı, sevdiğim topraklarda yaşamak,dinimi ve dilimi yaşatabilmek için devamlı olarak Lozan Antlaşmasına sığınmak zorunda kalmayı kabul edemem, kabul etmiyorum ve de kabul etmeyeceğim..

Ben sevdiğim topraklarda hür ve özgürce yaşamak,dinimi ve dilimi yaşatmak ,çoğunluk tarafından gönüllü olarak T.C vatandaşı olarak kabul görmek, asırlardır bu topraklarda yaşamını sürdürmüş olan atalarım ve şahsım adına gönülden arzu ediyor ve istiyorum.. Hatta fazlası ile hak ettiğime inanıyorum..

Bundan böyle yasal ayrıcalıklara tabi olmayan bir T.C vatandaşı, Cumhuriyetin ve Üniter devletin bir ferdi olarak algılanmak istiyorum.. Algılanmak ve algılandığımı hissetmek istiyorum.. Beni böyle algılayın ve bunu bana hissettirin, beni inandırın.. Bu inanç bana ve benim gibi düşünenlere yetecektir. Benim hiçbir başka ''AÇILIM''a ihtiyacım yok.. İhtiyacım olan açılım ''sevdiği topraklarda hür ve özgürce yaşamak,dinini ve dilini yaşatmak,çoğunluk tarafından gönüllü olarak Cumhuriyetin ve Üniter devletin bir ferdi olarak''algılanmaktan başka bir şey değil.. Bu açılıma isim aramayın ''TÜRKİYE AÇILIMI'' demek yeterli..Devletin vatandaşına dil,din, ırk, sınıf farkı gözetmeksizin açılması, yeniden vatandaşı ile bağlarını kuvvetlendirmesi,vatandaşını bir ebeveyn şefkati ile bağrına basması.. Sağı,solu,liberali,demokratı globalleşen dünyada globalleşmeyi kendi içimizde başaramazsak, Globalleşen Dünya'ya entegrasyondan bahsedebilir miyiz?

Ben sevdiği topraklarda hür ve özgürce yaşamak,dinini ve dilini yaşatmak,çoğunluk tarafından gönüllü olarak Cumhuriyetin ve Üniter devletin bir ferdi olarak algılanmak istiyorum...Lozan'sız!!

Gencay Tunç
Çay Boyu Mevkii no 1
Hacıahmetler Köyü
Mengen / Bolu

Hiç yorum yok: